CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, February 21, 2010

Kehilangan Abadi

Kehilangan,,apa makna kehilangan..
Aku pasti semua orang tahu apa makna kehilangan kan..
Samada barang berharga, atau orang tersayang

Tapi kehilangan yang aku hendak nyatakan di sini adalah berkenaan kehilangan abadi..Yang tidak mungkin akan temui pengganti.,,di dunia ini..

Tanggal 1 Mei 2002...

(ktang! Ktung!ktang!...Bunyi org berkebun...aku xtaw cner nk tulis bunyik dye)
Aku bgun lewat..siang da pon..hu3...tibe2 rase basah...Uh! Period upenye...After sebulan menanti penuh risau..Kua jugak..alhamdulillah..mane taw ade pape penyakit ke...takot gak..

Aku taw yg berkebun tu mesti ayah...xde org laen agi serajin dye..dye walaupon sibuk dengan tugas seharian..Berniaga di kilang ALPS..masih mampu peruntukkan masa untuk membelai pokok kesayangannya..Kalau tengok sekeliling rumah umpama taman..Walaupun rumah kami hanya sebuah rumah kecil, bolehla dijadikan tempat berteduh,dengan adanya taman ayah,rumah kami tetap nampak cantik dan tenang.

Da bgun lambat..aku bergegas ke bilik air..Mandi! kalau ayah nmpak karang marah lak dye...Kenapa hari ni mcm sunyi jer..Adik2 aku mane erk...erm...

Menjelang tengah hari, ayah masak untuk kami sekeluarga.Kebetulan seluruh ahli keluarga aku demam..Mak adek2 temasuk adek kecik yg berusia 6 bulan..Aku dgn ayh je sihat..Ayah masak asam pedas dgn ikan goreng n lain2 lagi.Aku lupa..Yang istimewanya, ikan goreng tu ikan sebelah..Bentuk ikan tu mcm leper je..Tapi sedap la..Kami makan tengah hari sekeluarga..Aku macam biasa lepas abes makan mengambil alih tugas untuk membasuh pinggan mangkuk.

Aku enjut adek dalam buai..Masa tu sume org tdo..Tiba2 ayah dtg ke depan..aku rase dye bgun dr td kot..Ayah marah! ayah ckp kenapa kenapa x jenguk dapur..Kucing curi lauk..Ye ke ..Ntahla..Mane aku dengar..Aku senyap jela...pastu ayah pegi dari bilik belakang..Aku rase hari hampir petang..Mesti dye nk bersiap untuk berkebun..Kat belakang umah kami ayah buat kolam..untuk itik2 dye..banyak betol itik dye..seronok berlari berkejaran...hu3..

Duduk dalam rumah aku menyanyi berpandukan lirik lagu2 artis Malaysia yang aku tulis dalam buku..Semangat! memang aku minat nyanyi..he3..Mase tu aku sibuk praktis lagu Seandainya masih ada cinta lagi dendangan Dayang Nurfaizah..Perasan suara sedap..Biar la! Bukan org dgr pon.=)

TIbe2 aku nampak ayh masuk bilik depan.Solat Asar..Aku tengok je ayah..masih terus dengan aktivitiku...

Aku rasa petang tu hujan renyai2...aku pergi ke dapur..nk minum air..Tiba2 aku nampak ayah kua ikot pintu belakang..Lengkap dengan topi kebunnya...Ayah pandang aku. Aku pandang ayah..Dia diam tapi aku rase pandangan dye penuh makna..Dalam hati aku terdetik, kan hujan ni..xkan ayah nak berkebun jugak..Ayah..kadang2 terlalu kuat bekerja dan xhiraukan kesihatan diri. Yang penting minatnya tercapai.Mesti dye nak uruskan itik2nya yang banyak tu..

Tibe2 tok aku datang anta air penawar..dengar cucu2nya demam...dye lantas sediakan ubt..Mase tu suda petang...hampir maghrib kot..aku lupa...

Hari suda maghrib,,langit suda gelap..mak aku terjaga..tanya aku..ayah mana?..aku xsedar jugak..sonok sgt nyanyi..aku ckp xtaw..ade kt lua la kot...mak macam risau..mak keluar rumah..walaupun demam...mak nk cari ayah...aku dengar mak merungut,,van ada..moto ada...mana ayah..kalaw pegi kedai pon xkan xbwak moto,,lagipn xkan xingat nak solat maghrib..da gelap ni..jam hampir menunjukkan pukul 8 malam..dalam hati aku, aku pk xkan ayah kena culik pontianak kot..xtawla nape aku boleh pk mcm tu..aku memg..suke pk pelik2.

Aku tggu je mak kt dlam rumah..sambil tgok adek kecik kt dalam buai...Tiba2 aku dengar macam mak aku cakap ngn ayah...aku xdgr butir bicara mak..tapi mak memang ckp ngn ayah..Ah, sudah! kenapa?....seblum tu mak aku ade pegi umah jiran aku..cik Harun ngn Cik Mashitah tanyakan ayah kot2 dye ade sembang kat sane..Tp xde..

Tibe2 cik Harun ngn isterinya dtg,,aku dengar mak aku berlari menerpa kat cik Harun, "Abg Harun! Abg Harun! Tolong..Abg jatuh!..mak mcam merintih..aku dengar aku mcam xsedap hati..ayah jatuh..?..knp?..jtuh pokok ke..xley nk bgun?..xkanla...

Terus aku bergegas ikot mak ngn cik harun ke luar rumah...mak tnjukkan tempat ayah jatuh..cik harun bwk lmpu suluh besar..aku nampak ayh terbaring bawah pokok mempelam...ayah! ap da jadi ni..kami terus berkejar kat ayah..aku tgok ayah da ttup mata...xbergerak...aku ingat mak ckp ayh jatuh..ayh masih boley bercakap..sbb dgr mcm mak ckp ngn ayh..aku tepuk2 pp ayah..ayah! ayah! bgun ayah! ayah bgun!,,ayah..aku tepuk2 pp dye..telinga aku panas..sbb ayah lgsung xbg reaksi..ap da jadi?..aku xdpat nk pk...kami cuba angkat ayh..entah mcm mana Allah bg kudrat kat cik harun..dye sorg2 angkat ayh bw msuk dlm uma..mak cpt2 crik tilam..letak ayh ats tu..

Aku tgk kaki ayah penuh lumpur,,msti sbb dye berkebun dlam ujan..aku lap tgn dan kaki ayh yg kotor...mak try buat CPR...aku taw mak tiru mcm dalam tv..aku lekapkn telinga kat dada ayah..aku dgr degpan jantung..laju!..aku dgr lgi..tiada!...barula aku sedar rupanye degupan jntung aku yg laju...aku dpat agk sesuatu da jadi...aku resah..mak gunting bju dan sua ayah...pakaikn kain pelikat...

aku terus kejut kngah yg masih tidur..dye pon demam..aku ckp kngah bgun! ayh da xda! ayh da xda!,,muka dye blurr...aku tau dye mmg xtaw ap yg jdik...dye terpinga2..tbe2 aku dgr bunyik moto tok..aku nampak tok ngn opah..aku ckp ayh da xda...tp tok suruh pggil ustaz harun,,,ustz harun datang..suh pg cek kt hosptal..takot nadi dye msih ade..

cik azmi@ cik harun,,,xtawla sapa yg bawak ayah...aku tggal kt uma ngn cik mashitah..dan adek2..aku bwk bju ayah kt bilik air ..nk basuh...air mata aku megalir..dalam hati aku berdoa moga Allah pnjgkan umo ayah..moga xjadi apa2 kat ayah..mase bsuh bju..aku bau badan ayah...mcm nila bau ayah..aku bercakap ngn diri aku..aku resah...

Mak da pulang...khabar yg aku terima..cik mashitah mengalirkan air mata...sye ckp ayah da xada...aku sedey...aku betol2 sdey...mcm xpecaya ap yg jadik...Allah xmkbulkn doa aku..Allah lebih sygkan ayh...

Jenazah ayh dbawa ke uma opah..seluruh kuarga dan sanak saudara sudah dmaklumkan..malam tu aku tdo sebelah jenazah ayah..aku temankan dye buat kali terakhir..nak bacakan yasin..aku uzur..tu jela yg dpat aku buat...

Esok..sudah siap dikapankan..kami semua mencium pp ayah..aku xdapat thn ngs..aku tgok ramai yg menangis kehilangn ayah..Ayah dikebumikan lepas zohor.aku xikut sbb org ckp klw uzur xboleh pegi kubur...Terputuslah hubungan antara seorang insan dengan ahli keluarganya di dunia buat selama-lamanya..Al-Fatihah buat ayah...moga ayah ditempatkan dalam kalangan org2 beriman dan beramal soleh...Amin...

(aku teringat satu2 persatu detik kami jumpa ayh terbaring..dye lgsg xtnjuk tnda ap2 atau ckp ap2 yang dye akan pergi meningglkan kami buat selama2nya..yang tertulis dalam surat kematiannya ayah meninggal disebbakn sakit jantung..ntahlah...Mengingati ayah menyebabkan aku teringat betapa bnyak kesalhan aku kt ayah..Ayah..maafkn iqah ayah...iqah tau iqah x jadi anak yg baik...Tapi Iqah sentiasa berdoa moga keluarga kita akan dipertemukan semula di akhirat nanti..InsyaAllah...)

p/s : Kepada sesiapa yang sudah kehilangan ibu bapa sentiasalah berdoa dan membuat amalan kebaikan untuk roh mereka di sana..Kepada yang masih ada ibu bapa, hargailah mereka semntara masih hidup kerana tiada siapa yang dapat menggantikan mereka dan ingatlah betapa besar jasa mereka kepada kita...Sentiasalah mendoakan rahmat dan kebaikan untuk mereka.....Jangan meyesal apabila sudah kehilangan kerana sebaik shj Allah ambil mereka drp kita, itulah kehilangn abadi yang perlu kita tempuhi..Jadilah ank yang dpat membahagiakan ibu bapa...InsyaAllah...

1 Kawan2 Pot Pet:

DaHLia said...

sama lah arwah ayah sis, serangan jantung gak..pdahal sebelum ni memang tak pernah tahu pun.. kadang tu memang ada rasa ralat, teringat zaman2 nakal dulu..degil..huhu
anyway, sama2 doakan kebahagiaan di sana..kita pun akan ke sana kelak.